Monday, June 6, 2011

maruah yg mcm takde

entry ni just utk saje2.just aku nak put cerita la.byk kn perempuan skrg ni mcm dh hilang maruah mereka,tnpa sedar atau mmg sengaja.actually,mcm tak penah sedar je kn yg status islam yg doran anut ti.mcm tak egt lansung.doran ni sllu berfikiran nk mcm AMerika! bkn laa ku ckp semua dr sne 0 sense.just beringat la toksah duk pakai sume dr sne.k aku bknla sempurna dr dosa n salah silap.just aku as women ta leh nk trma tgk girl melayu yg hdup tllu sosial & tak de moral lngsung .lbih2 lg lw org tdekat mcm sekampung.sian je tgok.dhla yg aku paling xley nk kate.knpala org yg patot bimbing dia yg ajr dia ke tempat2 ta elok.ta boleh ke as a mother bmbing ank uh jdi seorg yg baik.atleast dia ada tempat yg ley jdikn tmpat utk jdi rujukan agama.sgt memalukan bila ini jdi .sia2 je.tahlah aku tak thu mne nk letak muka tgok berpakain seolah2 org amerika.dedah yg sgt ketara.sedih ada gak .yes i not that perfect to say somebody else wth this way.but atleast aku tersedar ttg batasan yg patut dan tak patut .takdela melencong! smpai ke tahap tak patut.nakal2 aku pon still ley tw mne nk behave.jgn la smpai pe yg kite buat ley memalukan nama kita sendri terutama nama family kita

apa yg paling penting sekali kita perlu thu tiap2 yg kita buat uh apa kesan nye nanty.antara kesan msa pjg and msa skrg .atleast bila kita ada fikir baru kita sedar sesuatu yg kita buat ada kaitan dgn org sekeliling kita ini.jgn la berawan dgn dunia sendri.sampai org kt sekeliling ini mcm tak ada.sedih bila melihatkn ank2 melayu kita hanyut dek keindahan dunia.bukan aku bongkak bila menabur kata kata cuma ia dtg secara tiba2.kesedaran yg muncul tnpa aku duga .sebenarnya aku rindukan ketenangan yg ada.hidup tanpa perlu menjadi org lain.berpura pura suka akan sesuatu yg sebenarnya tak aku suka,tunduk pada kerenah sesetengah yg ada.menjga hati org dan meluka hati sendri.TIDAK aku bukan hipokrit.cuma aku seorg yg terlalu memikirkan org .sedangkn aku terpaut !

berbalik pada tajuk aku,manusia tercpta sungguh indah jadiannya.tp seburuk buruk mnusia kerna manusia itu sendri .bukan kerna maha pencptanya.sedarlahh apa pun berbalikla pada yg basic. sujud pada yg di ats nescaya hati kita akan tenang!

2 comments:

Anonymous said...

macam cakap dekat diri sendiri je :) ingat, sebelum nak luahkan sesuatu. biarlah berfikir panjang dulu. sedangkan awak pun pkai short pant. adakah itu malaysia? islam?

tak adil langsung nak salahkan parent. nak menasihat ada caranya. bukan suka suka boleh tulis macam ni. lagi lagi libatkan seorang ibu. :)

just mengingati. terserah nak terima ke tak. salam :)

chui ™ said...

tq krn komen.sy taw st pom kai s.pant.sy tak kate sy sempurna.tdak jga mgaku sy ckup baek dr dia.sy menulis memberitahu ape yg sy rasa .tulisan jiwa hati.tak perlu ada yg mahu mbhas apatah lagy awk.yg dri pom sy tdak thu siapa.tak perlu nak berpjg kata.sedangkan awk tak thu apa sebenar.ibu? kalau dia yg bg cth mcm uh pd anaknya.sure2 bgs sgt .tak perlu laa nak naik hangin ye..ini blog sy knyataan sy adalah jls.trma kaseh ingt mggt.so sy jga.tq